Saturday, May 16, 2009

received a "Happy Teacher's Day" wish from ex-students! Yeay!

I received an sms via my Malaysian phone number. My ex-students ucap selamat hari guru la. Aiyo! sedey-sedey! Aku ajar dorang 6 bulan je. tapi dorang still keep my number. Happy and sad!

Teacher's day datang lagi. Aku tak pernah pun ambil pusing pasal teacher's day ni sebenarnya. Dulu la masa aku kecik2 ada la, bli hadiah kasi kat cikgu. Tapi itu masa bebudak la. Kawan-kawan semua beli hadiah, so aku pun ikut juga la beli hadiah. Asalkan dapat kasi something to the teacher pun kira orait lah. Budak-budak kan?

Then I would still remember my English teacher, Encik Zakaria. He is the coolest English teacher ever. Orang slalu kata aku ni pet dia. I guess they were right. Starting from that point, my passion towards English membuak2.Suke gile bila ada kelas ngan dia. ada lagi la gambar aku dengan dia. Tapi I m not sure where is he now. Sebab dah lama sangat. Bila aku masuk SBP je, dah putus contact dengan semua orang. Seingat aku dia pencen masa aku masih blajar kat sekolah tu. Eh? tak tak! Dia masih ada kat situ. Dia peluk aku masa result UPSR keluar, and at that time, I was the only student yang dapat 4A. seronok gila dorang. Impact cikgu sangat besar oo pada kita. Betul la kata julia. Kita sebnarnya di bentuk oleh cikgu juga walau kita tak duduk serumah dengan dorang.

The worst teacher yang aku ada. Hmm.. Masa sekolah menengah. Orang panggil dia Rocky. Dia ni nampak lembut, tapi mulut power. Renungan dia buat orang rasa bodoh je. Aku slalu kena. Sampai aku jadi malas nak komen atau cakap apa dalam kelas dia. ada 1 time tu aku kasi pendapat, dia bulat-bulat tolak. Dia pangkah aku baekk punya. After that, mmg jahanam minat aku ke tesl ni. Dia asyik dok puji minah sorang lagi tu je. She is good. She is brilliant! hmmph! Last year kot, kalau tak silap aku nampak dia kat supermarket. Aku buat derk je. huhu. jahatlah aku ni.

So, what constitutes an influential or functional teacher?

Here are some points, which I think ok, though!

1) Jadi contoh terbaik. Bercakap, duduk, makan, behave semua kena control. Jgn la redah aje.
2) Pakaian pun kena juga jaga. Kalau agak2 nak jadi contoh jgn la pakai tak ketahuan.
3) understanding. Ini penting. Kalau agak2 students dah berlambak assignment, homework, jgnla kita pi tambah lagi. kalau bagi pun, yang simple-simple sudah la. yang tak jadi burden sangat.
4) supportive. Ini satu lagi yang orang dok kata sporting-sporting tu. As a teacher kita kena ada benda ni. Kalau tak, habis lah. students tak suka punya la.

ok.. stop sini dulu

1 comments:

thepretender said...

selamat hari cikgu , che'gu!

Post a Comment