Saturday, May 16, 2009

Hari ni dorang nak masak! Aku follow je!

Hye! teringin pulak rasa nak masak masa kat Sydney ni. Sebab benda-benda terlarang ni lah yang paling menggoda kan? Kalau la Hall ni bagi aku masak, jgn harap aku nak masak. Dulu masa di Kulim pun, periuk belanga semua cukup lengnkap, tapi ada akuk masak? Hagham! Tapi apapun nak juga cuba masak. Kononnya jimat. Kita tengok lah nanti.

Aku simple je. Kalau sejuk-sejuk mcm ni, telur goreng, nasi panas, sambal belacan dengan sardin tin pun dah cukup sedap dah. Kalau dapat ikan masin goreng. aduh! meleleeeeeeh beb. Tapi takpa, since I m counting my days nak balik so, apa yang ada, boleh makan, makan je.

Dorang nak masak ikan kukus, tapi tanak letak cili. Lepas tu nak buat sup sayur. Boleh masuk ke sup sayur dengan ikan kukus? We'll wait and see.

Cakap pasal makanan ini, aku selalu berdepan dengan masalah makanan yang bukan pasangan. maksudnya, makanan tu tak sesuai di makan bersama. Contoh kalau makan nasi dengan sup ayam dan asam pedas ikan. Mana boleh masuk. 'Tak gu' mak aku kata. So, kalau asam pedas ikan tu kalau makan dengan pekasam ke, ikan sumbat ke, mmg masuk la. Kalau sup pulak, slalunya sup ni orang susah nak di pasangkan. Kalau ada sup, ada sambal kicap.. cukup beb! pasangan yang ideal dah tu. Tapi apapun, pasangan makanan yang amat aku minat ialah ikan masin goreng dengan pajeri. Mak ai! sedap gile rasa. Itu la baru 'gu' yang ideal.

Hmm.. cakap pasal makan, food here is not as delicious as in Malaysia. Obviously, org yang suka pedas mcm aku ni, mana boleh survive. Just imagine, I have been searching for cili padi yang pedas tu kat sini tapi tak jumpa. bebaru ni ada la juga jumpa, tapi bila makan. alahaiiiii... mcm makan daun cili je. Tak menyengat. Kat mana la nak cari cili yang betul2 power.

Sejuk-sejuk mcm ni mmg cepat lapar. Nak makan apa lagi? Masa mula-mula sampai aku berazam, my stay here would involve vege and fruits. last-last nasi jugak aku cari. ye la.. mana tahan. sejuk-sejuk mcm ni nak makan buah je? berbuah mata aku karang.

Mat salleh suka sangat makan salad. sini salad sana salad. Ada this one shop jual salad. as I was enjoying my sushi, aku pun tgk la kedai tu. mcm ni kaedahnya:

1) pilih salad yang korang nak. selalunya salad ni dah siap dalam tupperware dah.
2) pastu pilih campuran. slalunya ada mcm pakej, atau korang boleh buat ala carte. nak apa dalam salad korang tu. Kalau nak bacon, letak la bacon. kalau nak peach, pilih lah peach. Harga akan vary. tapi ada paket contoh 8 dollars, ada la beberapa barangan korang boleh letak kat dalam tu.
3) bila dah pilih, mamat ke minah yang jual akan gaulkan salad korang.
4) pilih la sos apa korang nak. Mayo ke apa ke. pastu dia gaulkan lagi.
5) dia letak la apa yg patut,and tada.... siap la salad korang.

Tapi salad ni bukan sikit2 tau. Berlambak! aku nak cuba beli, tapi tak berani coz orang tu jugak jual bacon la apa la. haram beb. korang agak, kalau aku bukak kedai mcm ni kat msia boleh laku tak? orang malaysia makan salad ke?

hmm... owh! member aku dah bising suruh keluar tolong masak. nantila aku cerita pasal masakan dorang pulak.

kita tengok apa yang ada! huhu

0 comments:

Post a Comment