Friday, August 19, 2011

Pondering Point "-_-

SOGO DIHURUNGI MANUSIA SHOPPING RAYA

Pagi tadi, as I was getting ready for work, I switched on my TV. MHI was on. I kind of like to watch MHI early in the morning, especially if Wardina is on since she is REAL! She would simply say things which will later let us say 'Hey! That's true!"

By the way, this morning, Wardina was not on duty. Instead, they had Abby Fana with a guy which I cant recall his name.


There was this one slot, they invited Dato' Fadzilah Kamsah to take some calls and kind of console the callers.


Today, they discussed about Perbelanjaan Menjelang Aidilfitri. And what makes you 'tension' when Aidilfitri is around.


A caller from Seremban (a lady) called. She nearly cried. This is her story...

"Saya sudah lama tidak merasakan hariraya. Setiap tahun, saya akan tengok kembali baju yang lama-lama, dan saya akan alter, jahit semula ataupun saya akan tambah bunga atau corak bagi baju tu nampak lain. Saya penoreh getah. Saya tak mampu, jadi baju lama tu lah saya buka, dan jahit semula. Saya tambah jahitan bunga, biar nampak baru."


"Setiap pagi raya, saya memang tidak akan ada dirumah. Sudah lama mcm ni. Saya dan suami akan keluar menoreh dipagi raya. Kalau ada dirumah, pintu dibuka, nanti akan ada tetamu sampai. Mcmana saya nak jamu mereka makan? Apa pun saya tak sediakan. Saya tak mampu"

"Ada anak, tapi mereka tak pernah balik sewaktu hari raya. Mereka langsung tak pedulikan saya dan suami. Jadi, bila raya, mmg itulah yang kami akan buat. Kami menoreh"


Well... from the story, it was kind of sad to hear that. I did not hear everything, however, from comments made by DR Fadzilah Kamsah, it seems that, the children left the mother because their mom got married to another. Then they kind of neglecting the mother. So the mother cried.


Hmm...

Who to blame when this thing happen?

Then they talked about pembahagian balik beraya between spouse. This one, for sure I can reflect since I have seen this a lot of time. Fadzilah kamsah sangat betul! Kita tak boleh terlampau rigid to what we have agreed upon masa kita nak kawin@ baru kawin dulu. CTH:


"Nanti bila dah kawin, kita take turn balik raya. This year rumah ayang. next Year rumah Aling."


Yes! We must bertolak ansur. Ikut kata Fadzilah Kamsah, utamakan pihak yang ada ibu@ ayah tua. Tambah pulak kalau ibubapa dah uzur. anak sorang etc. Kita tak boleh nak berkeras jugak nak ikut giliran seperti yang kita janji dulu masa sebelum kahwin. Semua kena guna common sense.


This thing happens several times in my family. I really want to comment here, but I dont think it is kind of 'that' appropriate. Cth: If mak sakit. yng tinggal cuma anak bujang lelaki. At least kena la sorang anak perempuan balik tolong mak buat persiapan raya. tak bolehla suami nak juga berkeras nak balik ke kampung dia disebabkan giliran dah sampai. Semua ni boleh di ubah guna budi bicara. Suami isteri kena la saling memahami.


Byk kali aku tgk arwah mak nangis disebabkan hal mcm ni. Ye la. Dia tak larat nak masak apa semua. Anak2 pulak semua berkeras nak ikut turn. Kalau tak ikut nanti masalah pulak. Tu la kalau orang pelik kenapa aku boleh memasak, sebab mcm ni la. When you have ageing and old parents you have to take both roles; a daughter and a son. so kena pandai buat dua-dua. Pandai buat kerja dapur, memasak, kemas rumah, tak bermakna lembik atau pondan. Orang yang tak boleh switch role tu yang mmg patut malu sebab dorang hanya rigid kepada sesuatu benda. Lelaki: kerja berat. Xboleh masak, x boleh kemas. So shame on them.


Satu lagi, we have to reflect ourself. Apa akan jadi kalau kita ditemapt dorang. Just take the case of my mum. Even though, she knew that she could count on me, tp at the same time dia nak la juga anak pentingkan dia sikit. Ye la! Dia sakit. So anak2 le kena guna OTAK dan fikir semua ni. Just imagine, what would you do bila you are in their position. Kesian.


Aku pun kadang2 kesiankan diri sendiri. Apa tak nya, slalu anak lelaki lepas raya je, sure gi sana sini beraya. But like my case, I have to stay at home (in the kitchen) to help my mum serve guests and all. So, tak dapat join raya di dunia lelaki out there.


Duduk dapur, kemas2, hidang makan mmg dah biasa dah. Kalau tak aku buat, sapa lagi? But, now mom is no longer 'around' so I just buat tak tahu je. Now... Raya means... tido! haha.


Satu lagi fazilah kamsah commented on some people's behavior yang bila raya, nak tukar semua satu rumah. Semua kena baru. So dia kata "itu pemikiran gen-Y. Orang dulu-dulu. Skrang gen-X, dah takda semua tu."


Aku sangat setuju. Dulu, kalau raya, semua perabut nak ganti. skrang people just make do with what they have. many things can be reuse and recycle, so why bother to buy new ones? So just forget the Kak Timah menyambut raya kind of lifestyle. Keep it simple and sweet. Save some money, buy gold dinar, and save for your future.


This raya, I have decided to
wear last year's baju, songkok etc.


buy a few shirt since malaysia is in sale. So buy some good shirt, (esp office attire)


buy some biskut raya for contigency.


buy new office shoes. hehe.


stay at home.


till then.. See ya.


*I m busy, but I m just lost!

1 comments:

Hamba Allah said...

wahhh.. kire pandai masak la nie! nk beraya umah cik zaki la.. dapat duit raya x?? hehe..
hurmm.. saya pun xsetuju dengan laki yang kerjanye hanya kerja siang hari je. x pernah nk tolong kemas umah ker, masak ker, cuci2 pinggan ker.. makan dan tido.. kate nyer.. tu semua kerja perempuan~

Post a Comment