Friday, June 12, 2009

aku dikelilingi hantu-hantu


To be surrounded by 'hantus' , u must be a hantu yourself. hehehe
malam ni aku tak tido awal jugak. aku layan lagu jiwang. Update my mp3 player. and then download some indon songs. Semua lagu jiwang. Shared some with julia, mimin. Tak tau nak buat apa. Then.. bila dok dengar2 lagu tu... 2 lagu ni terpacul... aiyo sangat relevan!



kadang-kadang kita kata kalau terjadi something kepada sesuatu perhubungan tu, mesti salah lelaki. Ada lelaki yanng bermanis kata dengan wanita. Ada yang sudah kawin mengaku belum kahwin. Ada lelaki yang sudah berkahwin, tetapi cari lain. Ada lelaki curang. Ada lelaki yang itu, ada lelaki ini.

tetapi, penah tak korang tengok di pihak perempuan pulak? pernah tak cuba tgk salah perempuan. sekarang.. ada yang dah janji kasih dengan lelaki, tetapi lelaki ditinggalkan. ada yang sudah diikat janji, di simpul tunang, tunang melayang, ada yang sudah berkahwin, keluar rumah mencari lain. pernah tak korang terfikir?

semua ini permainan yang tidak hanya boleh disalahkan pada satu pihak. manusia bermacam ragam. ada yang jujur setia, ada yang mengelat sentiasa. ada yang berpegang janji, ada yang sanggup mungkiri, ada yang tunggu mati, ada juga tak senang hati, membawa diri pergi.

semua ini lumrah dunia. Malam ni sahabat ku berkata, "You are a strong guy! I just couldnt face it, if i were you." My answer was simple: If it does not kill, it builds.
.
.


... here it goes...
.
.
.
di sekeliling kita ada bermacam ragam manusia. ada yang suka tertawa, ada yang suka buat orang tertawa, ada juga yang tertawa sendirian.

ada yang bermasalah, ada yang suka cari masalah, ada yang lari dari masalah, ada juga yang pura-pura takde masalah.

begitu juga dengan hati budi. ada yang baik budi, ada juga yang busuk hati. ada jugak yang berhasrat dengki tak kurang juga yang mungkir janji.

ada yang suka bercerita, ada yang suka dengar cerita, tak kurang juga yang suka buat cerita, dan juga yang tak tahu apa nak cerita. yang malang ialah mereka yang jadi bahan cerita. apa pun nak kena jaga, maruah diri dan keluarga, kalau semua jadi cerita, orang dengar pun bosan juga.

begitu juga dengan kesabaran. ada yang sabar dengan dugaan. ada yang tidak mampu tahan. ada yang cuma lihat kesabaran, tapi buka langkah terus jalan.

janji pun mcm tu. ada yang suka buat janji. ada yang main-main janji. begitu juga yang tak pandai tepati janji, bila dapat susah lain yang jadi.

begitu juga dengan yang suka pura-pura. ada yang berpura-pura kerana nak nama. ada yang pura-pura kerana terpaksa, tidak kurang juga yang hanya nak jaga, nama baik diri dan keluarga. semua sama

cerita sama juga yang menipu. ada orang suka menipu. kemudian ada juga yang tertipu. ada yang rasa tertipu. dan ada juga yang mengaku dia tak tipu, tapi hanya Allah yang tahu.

ada orang sedih setiap waktu. ada yang angin tak menentu. ada yang cemburu bagai peluru, tak kurang juga yang bertindak melulu.

begitu juga yang tak tahu malu, cakap konon aku semua tahu, tapi semua tipu. konon macam sangat laku, tapi kalau tgk kuku, semua berkematu.

kisah manusis berbagai ragam. yang alim ulama, juga yang banyak lemak, begitu juga yang tergamak, tinggal kekasih kerana hendak, harta bendak kononnya banyak.

hati kita orang sentuh hari-hari, tak kira disayangi atau dilukai. sekali berdiri, tak semestinya kita takkan jatuh lagi. kerana selagi bernafas, kita kena hadapi, setiap apa yang terjadi, kerana itu lah janji, sejak hakiki.

kalau nak ikut rasa hati, dah lama aku lari. sebab hati luka, tidak terperi. tetapi aku sedar. takkan kemana jika lari, kerana yang terjadi telah terjadi. nak ungkit pun tak guna lagi, cuma satu ku pinta, jangan kau muncul lagi.

kalau berkasih biar berpada, jangan hanya pandang di muka, hati pun nak kena kira juga. kalau elok hatinya, elok jugalah pekertinya.

rupa paras boleh menipu. yang nampaknya baik, tak semestinya begitu, kalau dah di uji barulah tahu. semua yang berlaku tak seiring begitu.

Aku berjanji pada diriku, akan ku buka buku baru. Buku lama biar aku bakar, agar terus hatiku tak tercalar. Bukan merungut, cuma mengenang, apa yang jadi hadapi dengan hati yang lapang. kerana aku percaya takdir Tuhan, Dia sudah aturkan. Apa yang terjadi Dia tentukan.

Maruah diri nak kena jaga, kalau di biar tercemar pula. kan susah, semua kena.

Wahai kawan-kawan sekalian. Hiduplah hidup dengan hidup!


Hargailah apa yang anda ada, Kasih sayang keluarga, kasih sayang yang tercinta, tak kira suami, isteri, tunang atau sesiapa. Jangan lah kita buat orng derita kerana kita juga tak mahu derita.

Kalau nak buat apa, pikir berkali, agar tidak nanti disesali, salahkan diri tak henti-henti, sampai masa menunggu mati.

Aku manusia. kamu manusia.... Syaitan ada di sekeliling kita.


0 comments:

Post a Comment