Tuesday, November 2, 2010

Sharing is caring...


LA TAHZAN (Dont be sad!) by Dr 'Aidh bin 'Abdullah Al-Qarni is indeed an inspirational book. I can keep on and on and on quoting his words. Here I share some which have made me become more forgiving and cool. Remember how bad people made you feel, just believe that Allah is there for you.

So here some worth sharing quotes...

"Sesungguhnya emosi yang tidak terkendali hanya akan meletihkan. Sebab, ketika seseorang sedang marah misalnya, maka kemarahannya akan meluap dan sukar dikendalikan. Dan itu akan membuat seluruh tubuhnya gementar, mudah memaki siapa sahaja, seluruh hatinya tertumpah ruah, dan akan cenderung bertindak mengikut nafsunya. Sekiranya dia mengalami kegembiraan, dia menikmatinya secara berlebihan, mudah lupa diri dan tak ingat lagi siapa dirinya"

"Begitulah manusia; ketika sedang bermusuh dengan seseorang, dia cenderung megherdik dan mencelanya, dan melupakn seluruh kebaikan orang yang tidak dia sukai itu begitu sahaja. Demikian pula ketika dia menyukai orang lain, dia akan segera melupakan kekurangannya, bahkan orang itu akan terus di a puja dan sanjung setinggi-tingginya seolah tiada cacat celanya."

"Cintailah sesuatu yang kamu cintai sekadar sahaja, kerana biasa jadi suatu hari nanti ia akan menjadi sesuatu yang kamu benci; dan bencilah sesuatu yang kamu benci sekadarnya sahaja, kerana biasa jadi suatu hari nanti ia akan menjadi sesuatu yang kamu cintai"

"Barangsiapa mampu mengawal emosinya, mengendalikan aqalnya dan menimbang segalanya dengan benar, maka ia akan mudah melihat kebenaran, mengetahui petunjuk dan memutuskan sesuatu dengan benar"

" Jangan kau salahkan orang merindu dengan kerinduannya sehingga kau mampu menyelami jiwanya"

So do question yourself why such thing happened to you. Everything happens for a reason. :)

0 comments:

Post a Comment